Kampania edukacyjna „Słodki, słodszy… cukrzyca!”

Narodowy Fundusz Zdrowia we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Diabetyków przygotował kampanię edukacyjno-informacyjną „Słodki, słodszy… cukrzyca!”

W Europie na cukrzycę choruje prawie 60 milionów ludzi, co stanowi 8,9% populacji. Szacuje się, że diabetyków będzie 66 milionów w 2030 roku i 68 milionów w 2045 roku. W Polsce tendencje są podobne. Według danych NFZ w 2018 roku na cukrzycę chorowało 2,86 mln dorosłych osób, czyli 9,1% ludności. Wśród nich dominowały osoby powyżej 55 roku życia (84%). U około 90% chorych na cukrzycę typu 2 stwierdza się nadwagę lub otyłość. Nadwagę ma trzech na pięciu dorosłych Polaków, a otyły jest już co czwarty Polak. Szacuje się, że w 2025 r. otyłych będzie 26% dorosłych kobiet i 30% dorosłych mężczyzn.

W związku z tym Narodowy Fundusz Zdrowia podejmuje kolejne nowe działania i poprzez kampanię chce budować społeczną świadomość o najczęstszych i najbardziej zgubnych nawykach, wprost przyczyniających się do otyłości i cukrzycy, oraz uczyć nowych korzystnych zdrowotnie wyborów. Głównym celem kampanii jest promocja zmian w stylu żywienia oraz uświadomienie Polakom, jak dużo cukru spożywamy bezwiednie. W ramach kampanii, propagowany jest spot „Nie przesadzaj, nie przesładzaj!” Dostępny jest na kanale YouTube AkademiaNFZ. Ponadto w każdy poniedziałek począwszy od 16 listopada przez siedem kolejnych tygodni, w programie Pytanie na Śniadanie w TVP2 pokazujemy, jak cukier i słodycze zakorzeniły się w naszym życiu – od zakupów po przekąski czy nagradzanie dzieci.

W ramach kampanii zostały przygotowane materiały napisane językiem przystępnym dla każdego, poświęcone edukacji w profilaktyce cukrzycy oraz zasadom czytania etykiet produktów spożywczych pod względem zawartego w nich cukru. Zachęcamy do rozpowszechniania załączonych materiałów oraz informacji o kampanii edukacyjnej jak najszerzej. Wszelkie materiały związane z profilaktyką cukrzycy, otyłości dostępne na stronie https://akademia.nfz.gov.pl/sroda-z-profilaktyka/.